Radar over PSD2: Rabobank vraagt nu al aan klanten nieuwe bankvoorwaarden te accepteren

Geplaatst op: 24-10-2017, 15:36:57

In de Radar uitzending van gisteravond vroegen de programmamakers zich af waarom de Rabobank, als enige bank, nu al hun klanten een bericht stuurt om nieuwe bankvoorwaarden te accepteren terwijl de implementatie van de PSD2 richtlijn volgend jaar pas ingaat. Volgens de programmamakers stuurde Rabobank dit bericht, waarin zij vragen ‘andere dienstverleners toegang te geven tot uw betaalrekening’, aan al hun klanten. Radar meldt dat Rabobank daarbij niet uitlegt wat deze nieuwe Europese betaalwetgeving nu precies inhoudt.

Radar dook naar aanleiding van het bericht van Rabobank in de regelgeving en vroeg zich daarbij af: Wat is PSD2? Wat zijn de voor- en nadelen? Vlak voor de uitzending is gisteren een wetsvoorstel voor PSD2 naar de Tweede Kamer gestuurd. “In dit voorstel komt het woord privacy of privégegevens niet voor”, schrijft Radar. In de voordelen van PSD2 die Radar opsomt komt het volgende naar voren: “De verwachting is dat er nieuwe handige toepassingen komen. Nieuwe aanbieders kunnen voor de consument betalingen uitvoeren bij bijvoorbeeld een online-aankoop. In Nederland lopen we op dit gebied behoorlijk voor. Denk aan een iDEAL, die in in Nederland goed is ingeburgerd en via de eigen bank verloopt.” Radar vervolgt: “Of Tikkie, waarbij je vrienden via WhatsApp een betaalverzoek zonder moeilijke IBAN-nummers kan sturen.De rest van Europa loopt minder voorop in betaalgemak. Straks kun je in heel Europa betalen via andere fintechbedrijven (financiële technologie bedrijven) en niet meer alleen via je eigen bank.” Radar merkte op dat Rabobank niet op de vragen van de programmamakers heeft gereageerd.

Internetbedrijven

Radar merkt op dat de nieuwe financiële aanbieders ook digitale huishoudboekjes kunnen aanbieden. “Handig als je bijvoorbeeld bankiert bij verschillende banken en overzicht wil hebben over al je inkomsten en uitgaven. Nu moet je bij iedere bank afzonderlijk inloggen en straks kunnen al je bankgegevens overzichtelijk in één app staan. Of hypotheekverstrekkers hebben – na toestemming – meteen inzage in je financiële gegevens en je krijgt korting op je hypotheek, omdat het proces sneller verloopt. De verwachting is dat  start-ups en grote internetbedrijven als Google, Facebook, Apple, Microsoft en Amazon interesse hebben in deze nieuwe mogelijkheden. In de Europese betaalmarkt gaat 170 miljard euro om en bankgegevens zijn waardevolle gegevens.”

Machtsstrijd

Achter de schermen vindt volgens het programma een machtsstrijd plaats tussen de banken en de nieuwe aanbieders. “Banken zijn bang dat ze het contact met de klant verliezen en hun ‘kapitaal’ kwijtraken. Zij zijn nu de enige die betalingen kunnen verrichten en ze raken dat alleenrecht kwijt.” Radar gaat ook in op de discussie rondom toestemming en privacy die momenteel veel professionals bezighoudt. Die discussie richt zich op de manier waarop de nieuwe aanbieders straks toestemming krijgen van de consument en of de toegang tot de betaalrekening en de privacy van de klant straks voldoende is gewaarborgd. “De banken willen niet alle poorten opzetten naar alle klantgegevens en de fintechbedrijven willen juist zo min mogelijk beperkingen. Ze willen automatisch toegang tot dezelfde bankgegevens als de klant. Waarin hebben ze dan inzage?

Regels

Radar merkt op dat ondanks dat de PSD2 op 13 januari 2018 in werking treedt, een aantal essentiële zaken nog niet is geregeld. Het ministerie van Financiën liet Radar weten: “De regels met betrekking tot het verlenen van toegang tot de betaalrekening en de toestemming hiervoor van de consument zijn nog niet vastgesteld. Het verlenen van toegang tot de betaalrekening gaat via uitdrukkelijke toestemming van de consument en de betaalinitiatie- of rekeninginformatiedienstverlener, niet tussen de consument en de bank.”

Die vertraging en felle strijd tussen banken en fintechbedrijven was volgens Radar voor de Europese Commissie de aanleiding om op 3 oktober een inval te doen bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Betaalvereniging Nederland. Banken zouden nieuwkomers in de financiële sector tegenwerken.

Bron: bijdrage van Cindrea Limburg op www.amweb.nl van 24 oktober 2017